Er zijn veel redenen waarom een gezond conflict echt de moeite waard is; de inhoud, je relatie met de ander, onrecht of omdat simpelweg de hoogste tijd is om je grens te stellen. Conflicten horen bij samenwerken, bij samen zijn. Het leidt tot duidelijkheid, creativiteit, veelzijdigheid van benadering en kwalitatief sterke resultaten.
Gezond en constructief met conflicten kunnen omgaan is essentieel om in je kracht én in de relatie te kunnen staan. Een conflict is een prachtige kans om trouw te blijven aan jezelf, om van te leren en van te groeien.
Terwijl je dit leest, is er vast een situatie in je opgekomen waar jij graag nú op een gezonde manier het conflict wilt aangaan. Voordat je uit je startblokken vertrekt…, wacht! Hoe slaag je daar in? Er is een verschil tussen een constructief en een destructief conflict. Conflictvaardige mensen weten elkaars sterke punten naar boven te halen zonder elkaar te kwetsen en te beschadigen.
Hoe creëer je een destructief conflict?
• Luister vooral niet naar elkaar.
• Handel op basis van aannames, check niets.
• Laat emoties de overhand nemen.
• Maak het persoonlijk: speel op de man.
• Plak zegels en wacht tot je zegelboekje vol is.
• Neem een passieve (loose/win denken) of agressieve (win/loose denken) grondhouding aan.
Als je te veel rekening houdt met anderen (passieve stijl) bestaat het risico dat mensen over je heen lopen. Als je voornamelijk je eigen belang ziet (agressieve stijl) kun je anderen kwetsen en is de kans op ruzie groter.
De zegel is een metafoor voor een (onaangenaam) gevoel dat je wel voelt, maar niet gebruikt. Door zegels te sparen loopt je ongenoegen op totdat het boekje vol is. Grote kans op escalatie!
Conflicten zullen zich zo verdiepen in plaats van dat ze worden opgelost. Dat is vast niet wat je wilt!
Hoe creëer je een constructief conflict?
• Check je interpretaties, stel vragen en vat samen.
• Concentreer je op de feiten: Wat is de situatie?
• Wees respectvol en nieuwsgierig, en open en eerlijk.
• Erken je eigen gevoel en het gevoel van de ander.
• Blijf kalm overzien. Word niet (te) emotioneel. Stap er uit en bekijk de situatie nog eens van een afstand.
• Sta open voor feedback. Als je het gevoel krijgt dat de ander je aanklaagt, wat is dan de behoefte van de ander? Welke feedback heeft de ander dan eigenlijk voor jou?
• Je grondhouding is dus assertief (win/win denken).
Als je assertief bent, kom je op voor je eigen belangen zonder onderdanig of grof te worden. Je uit je behoeften op een directe, eerlijke en gepaste wijze.
Maak je gevoel bespreekbaar. Wissel je zegels dus tijdig in. Zie de zegel als een intern signaal: Welke behoefte spreekt uit dit gevoel? Wat is je wens? Wat heb je nodig? Uit dit als verzoek in plaats van als beschuldiging. Stel een vraag of doe een voorstel voor verandering,
Hoe ga jij met conflicten om?
Een blog van Jeannine Stappers
Recente reacties